Współpraca z nadopiekuńczym rodzicem - jak robić to dobrze?
Współpraca z nadopiekuńczym rodzicem - jak robić to dobrze?
Naturalnie, że każdy rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej, pragnie, by było szczęśliwe, bezpieczne i osiągało sukcesy. Od momentu narodzin ten plan jest realizowany, bo odpowiedzialność i opieka spoczywa na mamie i tacie. Sytuacja zmienia się, kiedy maluch idzie do żłobka lub do przedszkola. W tym momencie rodzice tracą pełną kontrolę i muszą dostosować się do nowej rzeczywistości. Co nie zawsze jest proste. Szczególnie gdy w grę wchodzi nadopiekuńczość?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak komunikować się z nadopiekuńczym rodzicem?
- Które narzędzia usprawniają współpracę z rodzicem?
- Czym jest rodzicielska nadopiekuńczość?
Nadopiekuńczość - troska, która szkodzi
Całkowicie zrozumiałe jest, że po czasie, który dziecko spędza w domu, rodzice mogą czuć niepokój i mieć obawy związane z pójściem malca do przedszkola. Pojawia się konieczność zmiany i przystosowania, rodzą się pytania, wątpliwości i niepewność, które mogą generować sytuacje stresowe. Jednak troska, a nadopiekuńczość to dwie zupełnie różne kwestie. Ta druga postawa jest nieprawidłowa i szkodliwa: zarówno z perspektywy malucha, jak i dyrekcji oraz wychowawców.
Dlaczego?
Nadopiekuńczy rodzic:
- ciągle poprawia i poucza
- chce podejmować wszystkie decyzje lub mieć w nich swój udział
- ingeruje w każdą sferę życia malucha i związane z nim aktywności
- żyje w przekonaniu, że tylko on jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwo i najlepsze warunki rozwoju
- pragnie mieć nieograniczoną kontrolę
- wykazuje wręcz niezdrową ciekawość, chce znać wszystkie szczegóły dotyczące aktywności dziecka
- nieustannie komentuje
Czy więc da się uniknąć problemów generowanych przez rodzicielską nadopiekuńczość?
Przeczytaj także: Wielopoziomowa komunikacja rodzica z przedszkolem
5 kroków do poprawnej współpracy z nadopiekuńczymi rodzicami
Nadopiekuńczy rodzice mogą dezorganizować pracę zespołu (przez ciągłe telefony, wizyty i długie rozmowy), tworzyć napiętą atmosferę w grupie i wprowadzać niepotrzebne negatywne emocje. Dyrekcja i wychowawcy powinni mieć świadomość wyzwań, które mogą stwarzać takie osoby i być przygotowani na to, jak je rozwiązywać. A najlepiej w ogóle im zapobiegać.
5 kroków do udanej współpracy z nadopiekuńczymi rodzicami:
1. Postawienie granic / jasnych zasad współpracy już na samym początku.
2. Sprawna, stanowcza, prosta i otwarta komunikacja na bieżąco.
3. Cierpliwość i wyrozumiałość.
4. Wdrożenie rozwiązań i narzędzi wspierających kontakt i dostarczających informacje (np. aplikacja dla rodziców).
5. Szkolenia kadry w zakresie komunikacji i postępowania.
System dla przedszkola - lek na całe zło?
Nadopiekuńczy rodzice chcą mieć wiedzę, kontrolę i poczucie pewności. Dyrekcja i wychowawcy mogą w pewnym stopniu zaspokoić te potrzeby z korzyścią dla siebie i dziecka.
W jaki sposób?
Z pomocą przychodzi system dla przedszkoli i aplikacja dla rodziców taka jak eLizak. Te narzędzia wyposażone są w dobrze przemyślane funkcje (m.in. komunikator, galeria zdjęć, transmisje na żywo), które umożliwiają szybki kontakt w czasie rzeczywistym i które gromadzą ważne z perspektywy rodzica dane o dziecku, np.:
- czy i jak długo maluch spał
- co robi lub jakie aktywności są zaplanowane
- czy zjadł wszystkie posiłki
Dodatkowo wychowawcy mogą angażować opiekunów do aktywności i wyrażania zdania m.in. przez prywatne/publiczne konwersacje, udostępnianie ankiet czy głosowania.
TO WAŻNE!
Bez względu na rodzaj i formę kontaktu z rodzicami, pracownicy placówki i osoby nią zarządzające powinny dążyć do tego, by współpraca z rodzicem przebiegała poprawnie, a jej efektem były konkretne ustalenia. Przede wszystkim dla dobra dziecka, ale również dla interesów przedszkola/żłobka.
Dowiedz się więcej:Powiadomienia w aplikacji dla rodziców eLizak jak działają?